I min blogg får du en liten inblick i mitt liv som är fyllt av jobb, drömmar, musik, kärlek och min kamp för att må bra.

Kontakt:
moonzanna@hotmail.com

Design & Layout
sannasrum.se








Vi längtar till vår och sol

 
Jag är så sjukt trött på mörker, slask, kyla och snö nu ! Vill ha sol, värme och massa massa ljus. 
Jag blir otroligt påverkad av mörker och finner inte alls samma energi nu när det är så mörkt men ska försöka inta mer d-vitamin och se framåt mot våren och sommaren som verkligen är min tid. 

Det löser sig


* Igår på jobbet på upptäckte jag att jag hade tappat min älskade silverring,
* Idag glömt mobilen någonstans utan att veta vart.
* När jag satt på jobbet så blev jag tvungen att byta lösenord, gick ifrån 10 min och glömde bort vad jag hade bytt till.
* När jag väl kom hem idag så hade jag 4 missade samtal, 7 sms och 2 röstmeddelanden då min tandläkare försökte få tag på mig ( därav de missade samtalen ) och en erbjuden tid direkt imorgonbitti men jag va tvungen att ringa innan kl 18....när jag hade telen i handen va hon 18:30 ! 
 
* Jag hittade ringen på golvet i badrummet vid mitt handfat
* Mobilen låg på mitt köksbord och ingen har kunnat vara i närheten av mina kort som ligger tillsammans med min telefon.
* Lösenordet gick att lösa genom att ringa it-hjälpen och vi skrattade gott åt mitt beteende och jag kunde logga in och fortsätta att arbeta.
* Tandläkaren gjorde ett sista försök att ringa kl 18:33 och jag fick tid imorgonbitti för min tand som besvärar mig.
 
Så om man håller sig lungt och inte får panik för att livet busar med en så ordnar sig allt ! 

Min julklapp till S

När man har varit tillsammans i ganska många år så börjar ideerna till presenter och julklappar verkligen tryna, iallafall för mig. Men något som är roligt med att man känt varandra i så många år är ju att man faktiskt kan hitta vissa grejer som verkligen " passar " till den personen.
 
Jag hade verkligen ingen bra ide till denna jul, inte hittat något som kändes bra till S. Men plötsligt så sprang jag på denna makapär som på något sätt kändes otroligt bra till honom. Kan erkänna att jag va inte så kaxig när jag gav den till honom då han kanske skulle tycka de va en skittråkig grej. 
 
Men min älskling som faktiskt uppskattar lite udda och roliga saker blev superglad och har redan använt den flera gånger. Perfekt när han vill ha mat snabbt och jag äter något annat ;) 
 
 

Onsdag 28 Januari

 
Idag är jag tillbaka på jobbet, även om man lever med sorg så måste livet rulla på och jag måste göra det bästa av mitt liv och jobba för det jag vill uppnå.
 
I övrigt så är det massa saker inplanerade framöver, jag missade en föreläsning tidigare i veckan då jag inte orkade gå på den men hoppas att kunna gå längre fram. Men ett roligt planeringsmöte är inbokat, en resa till sthlm och så håller jag tummarna för att jag kan få förlängt på mitt jobb. Hoppas kan man alltid göra ;) 

Kärlek och sorg

 
Det är svårt att hela tiden påminna sig om att verkligen leva sitt liv, göra det man drömmer om och sluta att skjuta upp saker man tänker och vill göra. När någon fösvinner så blir man så påmind att det upptar nästan all energi. Plötsligt så känner jag i alla celler att jag måste ta vara på den tid jag har, göra det jag vill och varje dag försöka sprida kärlek och tala om de jag tycker om att ja gör just så.
 
Sluta skjut upp saker till en annan dag ! Vill du göra något eller tänker göra något så gör det idag och inte imorgon !

…………………..

 

Ett kalas du inte vill missa !

 
Jag har gått hos Ann-Sofie i 5 år och gjort fransar och jag vill aldrig byta ! Jag är sjukt nöjd med hennes jobb och med henne som person, därför är det extra roligt att berätta att Ann-Sofie kommer att öppna sin egna salong i feb och kommer att ha en invigning genom öppet hus för alla den 7 feb.
 
Tider och vad som händer under dagen kommer jag att återkomma med men boka in dagen och bege er till Vävaregatan 12, Karlstad och delta i kalaset ! 
 
Välkommen till Salong Hos Ann-Sofie

25 januari

Älskar söndagar eftersom man verkligen kan vara slapp om man vill och att man kan göra supermycket om man känner för det. Jag ska försöka få till en blandning tänkte jag .

Sov så länge jag kunde och unnat mig lugn och ro hittills, men nu börjar jag bli sugen på att ta tag i grejer jag tänkt länge så än så har jag satt igång kopiering av datorns alla bilder så att jag kan rensa lite och också hittat en låt som jag vill prova att spela in :) 

Låt oss se vad dagen bjuder på i övrigt ! 



Kan ditt fett avslöja dina problem ?


Jag håler på och försöker att läsa in mig på min sjukdom så mycket jag kan och satt och sökte på kostscheman som är anpassade för underfunktion i sköldkörteln. Kanske finns det någon som är bra på detta och kan hjälpa mig ? Hojta till om ni kan eller om ni vet någon som kan.

 

Iallafall så sprang jag på denna artikel om olika möjligheter som kan vara beroende på hur fettet sätter sig på kroppen som Olga Rönnberg skrivit som jag tyckte va lite intressant, läs och begrunda hennes ord :

 

Love handles

Kan vara tecken på insulinproblem. Insulinet  reglerar blodsockernivån och kan leda till att fettet lagras kring höfterna.

En sockerrik kost tvingar bukspottkörteln att pumpa ut insulin för att reglera ner blodsockernivån. Men med tiden, om sockerintaget förblir högt kan cellernas receptorer få en minskad känslighet, vilket ger ännu högre insulinpåslag och sämre fettförbränning.  Dessutom ger blodsockersvängningarna hungerkänslor och man överäter därför lätt.

Actionplan:

Lugna insulinproduktionen genom  att lära dig  hantera socker och kolhydrater.

Håll dig till en medelhavskost och undvik socker och snabba kolhydrater som alkohol, vitt bröd, kex, kakor, chips,  sötade frukostflingor, vitt ris, godis, läsk.

Ät livsmedel rika på antioxidanter (detta hjälper till att förhindra skador från fria radikaler och minskar insulinresistens) som kanel, kryddnejlika, gurkmeja, färska örter, chili, tranbär, blåbär, broccoli och grönt te.

Förutom multi-vitaminer och fiskolja, anses tillskott av krom (för att kontrollera blodsockernivån), magnesium, zink vara bra.

Ryggfett

Fettet som buktar ut från sidorna av din bh kan vara ett tecken på en trög sköldkörtel.

Sköldkörten styr i vilken takt du förbränner kalorierna från maten du får i dig .

Låg sköldkörtelfunktion kan orsaka inte bara det problemområdet men även viktökning, trötthet och depression.

Actionplan:

Vissa råa livsmedel kan störa  sköldkörtelns funktion så begränsa intaget av broccoli, brysselkål, kål, grönkål, kålrot, persikor, sojabönor, spenat och jordgubbar. Men om du tillagar dessa livsmedel så blir effekten tvärtemot bättre.

Öka ditt intag av jod och selen för att stödja din sköldkörtel genom att äta paranötter, råris, vitlök, kelp, lever, lök, lax, tonfisk, vetegroddar och fullkornsprodukter.

Och slappna av – stresshormonet kortisol kan påverka  sköldkörtelfunktionen (jag pratade om det i cardio-inlägget längre ner)

Ett annat tips är att undvika att svälja  fluortandkräm då  fluor kan hämma verkan av sköldkörtelhormon.

Gäddhäng

 

Ansamling av fett på undersidan av överarmarna kan bero på sjunkande testosteronnivåer hos medelålders kvinnor.  Att öka testosteronnivåerna kan, tillsammans med specifik träning hjälpa till att återställa formen på armarna.

Actionplan:

Styrketräning: brist på motion minskar testosteronnivåerna, men träning med vikter gör att musklerna behöver mer energi och ökar testosteronbehovet.

Sex: ökar dina testosteronnivåer.

Se till att du får tillräckligt med sömn för att maximera produktionen av testosteron.

Slappna av!  Stress minskar produktionen av testosteron.

Ta bort socker och raffinerade kolhydrater ur kosten då höga blodsockernivåer minskar produktionen av testosteron, men undvik att svälta dig  - på lång sikt kommer kaloriunderskottet påverka hormonet negativt.

Öka ditt intag av hälsosamma fetter –  lax, linfrö och avokado – som krävs för produktionen av testosteron.

Päronformen

Det kvinnliga könshormonet östrogen främjar fettlagring runt höfterna, och många av oss utsätts för höga halter av både naturliga (i vatten och odlad kött) och syntetiska östrogener (kemikalier i plast och non-stick beläggning) i miljön.

Actionplan:

Ät mer frukt, grönsaker och fullkorn eftersom de innehåller speciella ämnen som binder till, och hjälper utsöndra, överskott av östrogen.

Skär ner på alkohol, smärtstillande och drycker med kemiska konserveringsmedel och färgämnen eftersom dessa hämmar leverns ansträngningar att minska östrogenöverskottet.

Ät  naturlig yoghurt för att hjälpa de vänliga bakterierna i tarmen som hjälper kroppen att handskas med för mycket östrogen via mag-tarmkanalen. Skär ner på kaffe. En studie fann att koffein motsvarande mer än två koppar per dag kan öka frisättningen av  östrogen hos kvinnor.

Undvik att dricka från plastflaskor och micra i plastburkar.

Östrogenet ska fajtas emot med testosteron: se gäddhäng-problemet.

 

Äpple-mage

En stor buk kan tyda på problem med binjurarna och överproduktion av hormonet kortisol.

Långvarig stress gör att kroppen producerar för mycket kortisol som kan i sin tur höja blodsockernivån. Detta i sin tur utlöser frisättning av insulin, som instruerar kroppen att lagra överskott av glukos som envisa fettdepåer runt magen.

Den huvudsakliga boven i dramat är för många sockerbaserade kalorier, särskilt i form av alkohol och raffinerade kolhydrater.

Actionplan:

Relax – allt som hjälper dig att varva ner och minska stress bryter den hormonella cykeln som gör att din kropp lagrar fett på magen. Studier visar att vila också kommer att minska cravings för kaloririk kost.

Håll blodsockernivåerna stabila. Öka konsumtionen av långsamma kolhydrater med lågt GI (fullkorn, grönsaker, baljväxter, fisk och kött) och ta bort bearbetade livsmedel, spannmål, socker, mjölkprodukter, torkad frukt, öl, vin, juice och kaffe.

Måttlig motion kan minska stressen, så inga långa utdragna pass som jogging eller dans och liknande – satsa på korta intensiva pass, vi pratar om max 30 min.

 
 
Artikeln är skriven av Olga Rönnberg

zzzzzzz zzz zzz z z

Trött fredagsbrud sitter och kollar På Spåret och Fångarna på Fortet och längtar tills det är okej att gå och lägga sig. Somnade när jag kom hem och sov någon timme medans S plogade, helt slut !
 
Idag har jag varit och fotat mig för att få pass på jobbet så att jag har ett personligt kort, hoppas att de kortet kommer att användas länge och inte bara tills den sista mars då mitt vikariat går ut. Men den som lever får se. Det känns otroligt skönt iallafall att de vill ha mig kvar för att de gillar mig som person, sen är det inte alltid man kan vinna över byråkrati. Men jag är övertygad om att det kämpas väl =) 
 
 

Finally Friday

 
Så jävla skönt att det är fredag idag, känner det i hela kroppen. Tyvärr så går ju helgen rasande fort men jag ska försöka att hinna göra massa saker i helgen så att jag hinner uppleva lediga dagar och kan göra mindre på vardagarna utan att må dåligt över det. Dock är det ju viktigt att vara ledig och ta det soft oxå ;) 
 
Idag ska jag även ta kort på jobbet för att få ett e-leg att ha på jobbet, hoppas jag blir snyggare på de än på passet ;) 
 

22 januari

Jobbade över idag och kom åter igen ut till ett vinterland. Det har snöat i 3 dagar här nu och jag är sjukt less på att det aldrig slutar. Jag vill ha vår !!





Kalasonsdag

Igår va det verkligen en dag i kalasets tecken. På jobbet firade vi en födelsedag och alla gick och åt lunch tillsammans och vi gav blommor och sjöng.

När jag kom hem så firade vi mamma som fyllde år, där gick kalaset i sommarens tecken då det bjöds på grillat och jordgubbstårta ;) mums !!


Med hjälp av tryck och nålar

Idag har jag gjort något som för mig är helt nytt.
När man inte hittar självklara vägar för att må bra så känner jag nu att jag söker vidare och mer alternativa behandlingar för att få ordning på min sköldkörtel och mina tarmar. Om det funkar eller inte har jag ingen aning om, men det är värt ett försök och det kan ju omöjligt bli sämre så varför inte ?!
 
Idag va jag på en zonterapi behandling som även innehöll öronakupunktur. Jag blev behandlad på smalben, hälar, tryckt under fötterna på en mängd olika punkter. Vissa gjorde ont som fan och vissa inte, varje gång det gjorde ont så frågade jag vilken punkt de motsvarade och hon berättade hela tiden. Självklart så va det ju just de besvär jag kommit med som gjorde som allra ondast.
 
För att förstärka effekten så satte hon ett antal nålar i mitt höger öra, jag som inte gillar nålar va väldigt tveksam men sa ändå ja tillslut och jo de gjorde jävligt ont när hon satte vissa men även här så resonerar jag så att det är lika bra att prova. Nålarna satt i under hela benbehandlingen och det kändes inget när hon plockade ut dem alls.
 
haha någon som vart nervös när nålarna åkte fram och svettades om skinkorna kanske ? ;) 
 
Nu är planen att jag ska göra ett par behandlingar och förhoppningsvis så kan detta underlätta för mig i min kamp att må bra och hjälpa min kropp utan att äta mer medicin än vad jag redan gör.
 
Jag får återkomma när några behandlingar är gjorda och om jag märker av någon förändring.

On fire


Mår sisådär men är ändå på jobbet och kämpar mig fram.

 Snön som föll inatt va ju inte att leka med, men tur som jag har så gick världens bästa sambo upp och plogade innan han åkte till jobbet. Vilken ängel !!